Együtt mégis könnyebb lesz
Date: 2023
Subject: special education
Disability Studies
scientific dialogues
gyógypedagógia
fogyatékosságtudomány
tudományos párbeszédek
Disability Studies
scientific dialogues
gyógypedagógia
fogyatékosságtudomány
tudományos párbeszédek
Abstract:
A tanulmány célja, hogy a gyógypedagógia és a fogyatékosságtudomány szemszögét ötvözve, (ön)kritikus és (ön)reflektív módon vizsgálja a hazai tudományos vitáink előzményeit, jelenlegi helyzetét és lehetséges irányait. A teljesség igénye nélkül felelevenít olyan jellegzetes tudományos kérdéseket, amelyek a két diszciplína első hazai találkozásai során konferenciákon és vitacikkekben felmerültek. Ezt követően bemutat egy korábban nem publikált belső vitaanyagot, amely a fogyatékosságtudomány mesterszak tervezése során 2016-ban készült. A tanulmány konklúzióként egy merész gondolatkísérletet tesz a két tudomány-terület lehetséges szintézisére, ezzel ösztönözve a további elméleti viták kibontakozását.
Abstract:
The aim of this paper is to examine the history, current situation and possible directions of the Hungarian scientific discourse, by combining the perspectives of special education and Disability Studies in a selfcritical and self-reflective way. Without the pretense of completeness, it revives typical scientific questions that arose at conferences and in articles during the first encounters of the two disciplines in Hungary. It also presents a previously unpublished internal commentary, which was written in 2016 as a response to the draft version of the Disability Studies master’s programme. As a conclusion, the paper makes a bold thought experiment on the possible synthesis of the two academic fields, thereby encouraging further theoretical discussions.