IKT-eszközök használata óvodás korban – egy szülői kérdőív nyílt végű tételeinek kódolása EKOD-makrócsomaggal
kvalitatív adatok kódolása
megalapozott elmélet
szótáralapú kódolás
Excel makrócsomag
IKT-használat
Abstract:
A pedagógiai szituációk vizsgálatakor bizonyos esetekben elkerülhetetlen, hogy írásbeli kikérdezéskor nyílt végű tételeket alkalmazzunk. Bár azok sokkal több információt szolgáltathatnak egy adott kutatási problémáról, mint a zárt végűek, használatuk gyakran háttérbe szorul az adatfeldolgozás nehézsége, összetettsége, idő- és munkaigénye, valamint az ahhoz szükséges szakértelem hiánya miatt. A jelen munkában közölt, általunk készített Excel makróval (EKOD) ennek a munkának egy kulcselemét, a kódolást, kategorizálást kívánjuk megkönnyíteni. A tanulmány célja, hogy elemezhetővé tegye az óvodáskorúak IKT-eszközhasználatának feltárásra irányuló kutatás egyik meghatározó témakörének, egyik nyílt végű kérdésének, a szülők óvodáskorú gyermekeik IKT használatának hatásáról alkotott véleményét. Munkánkban összefoglaljuk a kódolás metodikai kérdéseit, az adatelemzésben használt megalapozott elméletet, áttekintjük a kvalitatív elemzésre alkalmas szoftvereket. Részletesen bemutatjuk az „IKT eszközök használata óvodás korban” kérdőív egy nyílt kérdésének elemzésén keresztül az EKOD-ot és annak az adatjelölő kulcskomponensek keresésében, valamint az alapkategóriák felállításában történő használatát. Munkánk segítheti az óvodapedagógusok kvalitatív vizsgálatait, s ezzel hozzájárulhat különböző pedagógiai jelenségek megértéséhez és az óvodáskorú gyermekek fejlesztéséhez.