Témavezető dc.contributor.advisor | Zsakó, László | |
Szerző dc.contributor.author | Kvaszingerné Prantner, Csilla | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2019-11-29T07:46:47Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2019-11-29T07:46:47Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2019 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10831/44549 | |
Kivonat dc.description.abstract | Témám az oktatáselmélet (didaktika) és -technológia, az alkalmazott informatika és az ember-számítógép interakció (Human-Computer Interaction, HCI) területek metszetében helyezhető el. Dolgozatomban az elméleti és empirikus kutatásokon túl, akciókutatás és tervalapú kutatás keretében olyan digitális, online felület koncepcióját kívántam megtervezni és megvalósítani, amely illeszkedik korunk modern tanulási elveihez és elképzeléseihez, eszköztárához, trendjeihez és egy újfajta támogatásként kiegészíti a létező webes rendszerek és alkalmazások választékát. Az általam tervezett és létrehozott Tanítlap névre hallgató webfelület egy oktatói portál-keretrendszer, amellyel elsősorban az informatika területén kívül eső, felsőoktatásban dolgozó oktatók mindennapi adminisztratív és oktatási feladatainak elvégzéséhez kívánok támogatást nyújtani. Másfelől a tanulók számára lehetőséget szeretnék biztosítani, hogy tananyagsegédletekhez és tanulásukat segítő információkhoz tér és időfüggetlenül hozzáférhessenek egy rugalmas, jól használható felületen. Három cél vezérelt: (1.) feltérképezni a legújabb tanítási-tanulási elveket és irányokat, valamint a legmodernebb webes technológiák és tanulást segítő elektronikus környezetek jellemzőit; (2.) a tanulási trendeknek, rendszertervezői elveknek és technológiáknak megfelelően kidolgozni egy oktatói portál megvalósításához szükséges koncepciót; (3.) létrehozni egy didaktikailag átgondolt, ergonómiailag helyes, jól használható, rugalmas webfelületet. A célok megvalósítása érdekében az alábbi kutatási fázisokon haladtam végig, amelyek egyben disszertációm tartalmi ívét is meghatározták: 0. Irodalomkutatás, 1. Előzetes igények felmérése, 2. Rendszertervezés, 3. Rendszerfejlesztés, 4. Rendszerellenőrzés, 5. Webergonómiai vizsgálat, 6. Beválásvizsgálat. Irodalomkutatást három területen végeztem, a neveléstudomány, a humán-számítógép interakció, és a portálok témájában. Dolgozatomban három tézist fogalmaztam meg, egyet-egyet a rendszertervezés, a rendszerfejlesztés és a rendszerellenőrzés terén. Hipotéziseim az Előzetes igények felmérése, a Webergonómiai vizsgálat és a Beválásviszgálat kutatási fázisokhoz kapcsolódnak. Az irodalomkutatás során kvalitatív módszert alkalmaztam, az Előzetes igények felmérése és a Beválásvizsgálat esetében kvantitatív statisztikai elemzéseket végeztem SPSS 17 szoftver támogatásával. Az utóbb említett két kutatási fázishoz két-két kérdőívet használtam egyet a hallgatók, egyet az oktatók véleményének felmérésére, így kutatói tevékenységemhez összesen négy kérdőív tartozott. A Rendszertervezés, Rendszerfejlesztés és Rendszerellenőrzés fázisokat tervalapú kutatás (Design-Based Research) keretében valósítottam meg, míg a teljes kutatómunkám akciókutatásba (Action Research) ágyazottan valósult meg. Az említett módszerek mellett szemmozgáskövető eszközzel támogatott felhasználói tesztelést (Usability Test) és logfile-elemzést is végeztem. A rendszer fejlesztése három célt szolgált. Elsősorban az általam felépített oktatói portálkoncepció jóságát kívántam vele ellenőrizni a gyakorlatban. Másrészt a fejlesztett portálnak köszönhetően tudtam az akciókutatást megvalósítani. Harmadrészt pedig egy valósan használható eszközt kívántam a tanárok és tanulók kezébe adni, hogy munkámmal ne csak elméleti síkon érjek el eredményeket, hanem gyakorlati haszna is tapasztalható legyen. Célom az volt, hogy a tanárok és tanulók a tanítás-tanulás mindennapi gyakorlatában használni tudják a portált, ami hátteret és támogatást nyújt a modern tanulási módszerek és elvek megvalósításához. Kutatásaim eredményeként összeállítottam a neveléstudomány és HCI területen általam legfontosabbnak ítélt azon irányelveket és módszereket, amelyeket az elektronikus tanulási környezetek tervezése és létrehozása során meghatározónak gondolok. Megalkottam egy oktatói portál-keretrendszer koncepciótervet, amely jó alapot nyújthat pedagógusoknak, informatikusoknak és oktatással foglalkozó szakembereknek. Létrehoztam egy ellenőrzött, tesztelt, akadálymentes és rugalmas oktatói portál-keretrendszert, amely a felsőoktatásban ingyenesen felhasználható. Bízom abban, hogy dolgozatommal és elhivatottságommal hozzájárulok a felhasználói tesztelések és a webes akadálymentesítés fontosságának hangsúlyozásához a tanítást-tanulást támogató webes felületek kapcsán. | hu_HU |
Nyelv dc.language | magyar | hu_HU |
Cím dc.title | A hagyományos és elektronikus tanulási környezet kombinált alkalmazásainak vizsgálata – Oktatói portálok | hu_HU |
Típus dc.type | doktori dolgozat | |
Nyelv dc.language.rfc3066 | hun | |
Nyelv dc.language.rfc3066 | eng | |
Nyelv dc.language.rfc3066 | hun | |
Jogok dc.rights.holder | A doktori disszertációk szerzői jogvédelem alatt állnak, csak a szerzői jogok maradéktalan tiszteletben tartásával használhatók. | hu_HU |
Kivonat angolul dc.description.abstracteng | My research theme is located at the cross-section of the fields of pedagogical theory (didactics), technology, applied informatics, and Human-Computer Interaction (HCI). My primary objective is the design and implementation of a digital online surface reflecting contemporary learning principles, perspectives, devices and trends while enhancing the selection of existing web-based systems and applications in a novel fashion. Said goal will be realized via Action Research and Design-Based Research methods in addition to the theoretical and empirical inquiry. Accordingly, with the aim of providing assistance to fulfilling education and administration related tasks to instructors without a background in informatics and computer science in mind I designed and implemented a web-surface titled Tanítlap. Said instruction portal framework system will provide access to educational support materials and information for learners without spatial and temporal restrictions via a flexible, easy to use surface. My research effort covered three main areas: (1.) the exploration of the crucial characteristics of contemporary state of the art web-based technologies and electronic environments providing support for the learning process along with examining the latest teaching and learning principles and trends (2.) the formation of the conceptual basis for an instructor portal reflecting appropriate learning trends and system design principles and technologies; (3.) the development of a didactically sound, ergonomically appropriate and easy to use and flexible web surface. The abovementioned objectives were realized according to a schedule whose components are reflected in the chapters of my dissertation: 0. Survey of relevant professional texts 1. Assessment of preliminary needs, 2. System design, 3. System development, 4. System control, 5. Web ergonomic examinations, 6. Effectiveness test. The survey of the relevant professional literature covered three fields, pedagogy, human-computer interaction, and portal construction. I forwarded three main theses: one each in the fields of system design, system development, and system control respectively. The specific hypotheses are related to the Assessment of preliminary needs, Web ergonomic examinations and Effectiveness tests phases. I relied on the qualitative method during the Survey of the relevant professional texts phase, and I performed quantitative statistical analyses in the Assessment of preliminary needs and the Effectiveness tests phases with the help of the SPSS 17 software. I used two questionnaires during the last two research phases, one for the measuring of students’ opinions and views and one for that of instructors. I processed altogether four questionnaires during my research effort. The System design, System development, and System control phases were implemented by Design-Based Research, while the total research program was carried out within the framework of Action Research. Moreover, I performed Usability Tests supported by eye movement tracking devices along with carrying out log file analyses. The development of the system served three purposes: ascertaining the viability and appropriateness of the concept of the self-developed instructor portal, the implementation of Action research goals, and providing a real usable device yielding practical results in addition to advancing theories for instructors and learners. The portal can be used during the teaching and learning process on an everyday basis as it provides appropriate background and support for the implementation of modern learning methods and principles. My research effort resulted in the compilation of the most important guiding principles and methods in the field of pedagogy and HCI playing a defining role in the design and implementation of electronic learning environments. I created a conceptual plan for an instructor portal framework system, which could be helpful for educators, informatics professionals and all experts involved in the field of education. Furthermore, I developed a tested and controlled flexible instructor portal system that can be used free of charge in the higher education arena. I hope my dissertation and my personal commitment will underline the need for and reiterate the importance of usability tests and obstacle free accessibility in case of web surfaces supporting the teaching and learning process. | hu_HU |
Bizottsági tag neve (tudományos cím, fokozat) dc.description.commemb | Szlávi Péter (egyetemi docens, PhD) | hu_HU |
Bizottsági tag neve (tudományos cím, fokozat) dc.description.commemb | Illés Zoltán (egyetemi docens, dr. habil, PhD) | hu_HU |
Bizottsági tag neve (tudományos cím, fokozat) dc.description.commemb | Király Roland (egyetemi docens, PhD) | hu_HU |
Bizottsági tag neve (tudományos cím, fokozat) dc.description.commemb | Várterész Magdolna (egyetemi docens, PhD) | hu_HU |
Hivatalos bíráló (tudományos cím, fokozat) dc.description.reviewer | Abonyi-Tóth Andor (egyetemi docens, PhD) | hu_HU |
Hivatalos bíráló (tudományos cím, fokozat) dc.description.reviewer | Bujdosó Gyöngyi (adjunktus, PhD) | hu_HU |
Terjedelem dc.format.page | 304 | hu_HU |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.15476/ELTE.2019.156 | |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 30938554 | |
Opac azonosító dc.identifier.opac | https://opac.elte.hu/Record/opac-EUL01-984200 | |
Nyelv dc.language.other | angol | hu_HU |
Nyelv dc.language.other | magyar | hu_HU |
Tudományterület + Tudományág dc.subject.discipline | Műszaki tudományok/Informatikai tudományok | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | educational portal | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | instructor’s portal | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | webdesign | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | webergonomy | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | eye-tracker | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | usability | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | usability test | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | accessibility | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | action research | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | design based research | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | user centered design | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | hci | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | human-computer interaction | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | pedagogy | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | didactics | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | informatics | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | education | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | responsive | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | user interface | hu_HU |
Doktori iskolák/programok dc.subject.prog | Informatika D. I./Az informatika alapjai és módszerei. | hu_HU |
Cím más nyelven dc.title.translated | Instructor portals: Exploration of the Combined Applications of Traditional and Electronic Learning Environments | hu_HU |
Besorolás dc.type.genre | phd | hu_HU |
Jelleg dc.type.resrep | Tudományos | hu_HU |
Szerző szervezeti egysége dc.contributor.inst | ELTE IK PHD/Informatika D. I. | hu_HU |
Védés napja dc.date.defended | 2019-11-04 | |
Kulcsszó dc.subject.hu | oktatói portál | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | webdesign | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | webergonómia | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | szemmozgáskövető | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | használhatóság | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | használhatósági tesztelés | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | akadálymentes | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | akciókutatás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | terv alapú kutatás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | felhasználóközpontú tervezés | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | hci | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | humán-számítógép interakció | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | pedagógia | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | didaktika | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | informatika | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | oktatás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | reszponzív | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | felhasználói felület | hu_HU |
Bíráló bizottság elnöke (tudományos cím, fokozat) dc.description.compres | Benczúr András (professor emeritus, DSc) | hu_HU |
Típus dc.type.type | doktori dolgozat | |
Kiadás éve dc.description.issuedate | 2019 | |
Határozat kelte dc.date.decreedate | 2019-11-21 | |
Benyújtás napja dc.date.presented | 2019-07-05 |