A tétel áttekintő adatai

Témavezető
dc.contributor.advisor
Zsakó, László
Szerző
dc.contributor.author
Kvaszingerné Prantner, Csilla 
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2019-11-29T07:46:47Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2019-11-29T07:46:47Z
Kiadás
dc.date.issued
2019
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10831/44549
Kivonat
dc.description.abstract
Témám az oktatáselmélet (didaktika) és -technológia, az alkalmazott informatika és az ember-számítógép interakció (Human-Computer Interaction, HCI) területek metszetében helyezhető el. Dolgozatomban az elméleti és empirikus kutatásokon túl, akciókutatás és tervalapú kutatás keretében olyan digitális, online felület koncepcióját kívántam megtervezni és megvalósítani, amely illeszkedik korunk modern tanulási elveihez és elképzeléseihez, eszköztárához, trendjeihez és egy újfajta támogatásként kiegészíti a létező webes rendszerek és alkalmazások választékát. Az általam tervezett és létrehozott Tanítlap névre hallgató webfelület egy oktatói portál-keretrendszer, amellyel elsősorban az informatika területén kívül eső, felsőoktatásban dolgozó oktatók mindennapi adminisztratív és oktatási feladatainak elvégzéséhez kívánok támogatást nyújtani. Másfelől a tanulók számára lehetőséget szeretnék biztosítani, hogy tananyagsegédletekhez és tanulásukat segítő információkhoz tér és időfüggetlenül hozzáférhessenek egy rugalmas, jól használható felületen. Három cél vezérelt: (1.) feltérképezni a legújabb tanítási-tanulási elveket és irányokat, valamint a legmodernebb webes technológiák és tanulást segítő elektronikus környezetek jellemzőit; (2.) a tanulási trendeknek, rendszertervezői elveknek és technológiáknak megfelelően kidolgozni egy oktatói portál megvalósításához szükséges koncepciót; (3.) létrehozni egy didaktikailag átgondolt, ergonómiailag helyes, jól használható, rugalmas webfelületet. A célok megvalósítása érdekében az alábbi kutatási fázisokon haladtam végig, amelyek egyben disszertációm tartalmi ívét is meghatározták: 0. Irodalomkutatás, 1. Előzetes igények felmérése, 2. Rendszertervezés, 3. Rendszerfejlesztés, 4. Rendszerellenőrzés, 5. Webergonómiai vizsgálat, 6. Beválásvizsgálat. Irodalomkutatást három területen végeztem, a neveléstudomány, a humán-számítógép interakció, és a portálok témájában. Dolgozatomban három tézist fogalmaztam meg, egyet-egyet a rendszertervezés, a rendszerfejlesztés és a rendszerellenőrzés terén. Hipotéziseim az Előzetes igények felmérése, a Webergonómiai vizsgálat és a Beválásviszgálat kutatási fázisokhoz kapcsolódnak. Az irodalomkutatás során kvalitatív módszert alkalmaztam, az Előzetes igények felmérése és a Beválásvizsgálat esetében kvantitatív statisztikai elemzéseket végeztem SPSS 17 szoftver támogatásával. Az utóbb említett két kutatási fázishoz két-két kérdőívet használtam egyet a hallgatók, egyet az oktatók véleményének felmérésére, így kutatói tevékenységemhez összesen négy kérdőív tartozott. A Rendszertervezés, Rendszerfejlesztés és Rendszerellenőrzés fázisokat tervalapú kutatás (Design-Based Research) keretében valósítottam meg, míg a teljes kutatómunkám akciókutatásba (Action Research) ágyazottan valósult meg. Az említett módszerek mellett szemmozgáskövető eszközzel támogatott felhasználói tesztelést (Usability Test) és logfile-elemzést is végeztem. A rendszer fejlesztése három célt szolgált. Elsősorban az általam felépített oktatói portálkoncepció jóságát kívántam vele ellenőrizni a gyakorlatban. Másrészt a fejlesztett portálnak köszönhetően tudtam az akciókutatást megvalósítani. Harmadrészt pedig egy valósan használható eszközt kívántam a tanárok és tanulók kezébe adni, hogy munkámmal ne csak elméleti síkon érjek el eredményeket, hanem gyakorlati haszna is tapasztalható legyen. Célom az volt, hogy a tanárok és tanulók a tanítás-tanulás mindennapi gyakorlatában használni tudják a portált, ami hátteret és támogatást nyújt a modern tanulási módszerek és elvek megvalósításához. Kutatásaim eredményeként összeállítottam a neveléstudomány és HCI területen általam legfontosabbnak ítélt azon irányelveket és módszereket, amelyeket az elektronikus tanulási környezetek tervezése és létrehozása során meghatározónak gondolok. Megalkottam egy oktatói portál-keretrendszer koncepciótervet, amely jó alapot nyújthat pedagógusoknak, informatikusoknak és oktatással foglalkozó szakembereknek. Létrehoztam egy ellenőrzött, tesztelt, akadálymentes és rugalmas oktatói portál-keretrendszert, amely a felsőoktatásban ingyenesen felhasználható. Bízom abban, hogy dolgozatommal és elhivatottságommal hozzájárulok a felhasználói tesztelések és a webes akadálymentesítés fontosságának hangsúlyozásához a tanítást-tanulást támogató webes felületek kapcsán.hu_HU
Nyelv
dc.language
magyarhu_HU
Cím
dc.title
A hagyományos és elektronikus tanulási környezet kombinált alkalmazásainak vizsgálata – Oktatói portálokhu_HU
Típus
dc.type
doktori dolgozat
Nyelv
dc.language.rfc3066
hun
Nyelv
dc.language.rfc3066
eng
Nyelv
dc.language.rfc3066
hun
Jogok
dc.rights.holder
A doktori disszertációk szerzői jogvédelem alatt állnak, csak a szerzői jogok maradéktalan tiszteletben tartásával használhatók.hu_HU
Kivonat angolul
dc.description.abstracteng
My research theme is located at the cross-section of the fields of pedagogical theory (didactics), technology, applied informatics, and Human-Computer Interaction (HCI). My primary objective is the design and implementation of a digital online surface reflecting contemporary learning principles, perspectives, devices and trends while enhancing the selection of existing web-based systems and applications in a novel fashion. Said goal will be realized via Action Research and Design-Based Research methods in addition to the theoretical and empirical inquiry. Accordingly, with the aim of providing assistance to fulfilling education and administration related tasks to instructors without a background in informatics and computer science in mind I designed and implemented a web-surface titled Tanítlap. Said instruction portal framework system will provide access to educational support materials and information for learners without spatial and temporal restrictions via a flexible, easy to use surface. My research effort covered three main areas: (1.) the exploration of the crucial characteristics of contemporary state of the art web-based technologies and electronic environments providing support for the learning process along with examining the latest teaching and learning principles and trends (2.) the formation of the conceptual basis for an instructor portal reflecting appropriate learning trends and system design principles and technologies; (3.) the development of a didactically sound, ergonomically appropriate and easy to use and flexible web surface. The abovementioned objectives were realized according to a schedule whose components are reflected in the chapters of my dissertation: 0. Survey of relevant professional texts 1. Assessment of preliminary needs, 2. System design, 3. System development, 4. System control, 5. Web ergonomic examinations, 6. Effectiveness test. The survey of the relevant professional literature covered three fields, pedagogy, human-computer interaction, and portal construction. I forwarded three main theses: one each in the fields of system design, system development, and system control respectively. The specific hypotheses are related to the Assessment of preliminary needs, Web ergonomic examinations and Effectiveness tests phases. I relied on the qualitative method during the Survey of the relevant professional texts phase, and I performed quantitative statistical analyses in the Assessment of preliminary needs and the Effectiveness tests phases with the help of the SPSS 17 software. I used two questionnaires during the last two research phases, one for the measuring of students’ opinions and views and one for that of instructors. I processed altogether four questionnaires during my research effort. The System design, System development, and System control phases were implemented by Design-Based Research, while the total research program was carried out within the framework of Action Research. Moreover, I performed Usability Tests supported by eye movement tracking devices along with carrying out log file analyses. The development of the system served three purposes: ascertaining the viability and appropriateness of the concept of the self-developed instructor portal, the implementation of Action research goals, and providing a real usable device yielding practical results in addition to advancing theories for instructors and learners. The portal can be used during the teaching and learning process on an everyday basis as it provides appropriate background and support for the implementation of modern learning methods and principles. My research effort resulted in the compilation of the most important guiding principles and methods in the field of pedagogy and HCI playing a defining role in the design and implementation of electronic learning environments. I created a conceptual plan for an instructor portal framework system, which could be helpful for educators, informatics professionals and all experts involved in the field of education. Furthermore, I developed a tested and controlled flexible instructor portal system that can be used free of charge in the higher education arena. I hope my dissertation and my personal commitment will underline the need for and reiterate the importance of usability tests and obstacle free accessibility in case of web surfaces supporting the teaching and learning process.hu_HU
Bizottsági tag neve (tudományos cím, fokozat)
dc.description.commemb
Szlávi Péter (egyetemi docens, PhD)hu_HU
Bizottsági tag neve (tudományos cím, fokozat)
dc.description.commemb
Illés Zoltán (egyetemi docens, dr. habil, PhD)hu_HU
Bizottsági tag neve (tudományos cím, fokozat)
dc.description.commemb
Király Roland (egyetemi docens, PhD)hu_HU
Bizottsági tag neve (tudományos cím, fokozat)
dc.description.commemb
Várterész Magdolna (egyetemi docens, PhD)hu_HU
Hivatalos bíráló (tudományos cím, fokozat)
dc.description.reviewer
Abonyi-Tóth Andor (egyetemi docens, PhD)hu_HU
Hivatalos bíráló (tudományos cím, fokozat)
dc.description.reviewer
Bujdosó Gyöngyi (adjunktus, PhD)hu_HU
Terjedelem
dc.format.page
304hu_HU
Doi azonosító
dc.identifier.doi
10.15476/ELTE.2019.156
Mtmt azonosító
dc.identifier.mtmt
30938554
Opac azonosító
dc.identifier.opac
https://opac.elte.hu/Record/opac-EUL01-984200
Nyelv
dc.language.other
angolhu_HU
Nyelv
dc.language.other
magyarhu_HU
Tudományterület + Tudományág
dc.subject.discipline
Műszaki tudományok/Informatikai tudományokhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
educational portalhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
instructor’s portalhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
webdesignhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
webergonomyhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
eye-trackerhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
usabilityhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
usability testhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
accessibilityhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
action researchhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
design based researchhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
user centered designhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
hcihu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
human-computer interactionhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
pedagogyhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
didacticshu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
informaticshu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
educationhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
responsivehu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
user interfacehu_HU
Doktori iskolák/programok
dc.subject.prog
Informatika D. I./Az informatika alapjai és módszerei.hu_HU
Cím más nyelven
dc.title.translated
Instructor portals: Exploration of the Combined Applications of Traditional and Electronic Learning Environmentshu_HU
Besorolás
dc.type.genre
phdhu_HU
Jelleg
dc.type.resrep
Tudományoshu_HU
Szerző szervezeti egysége
dc.contributor.inst
ELTE IK PHD/Informatika D. I.hu_HU
Védés napja
dc.date.defended
2019-11-04
Kulcsszó
dc.subject.hu
oktatói portálhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
webdesignhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
webergonómiahu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
szemmozgáskövetőhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
használhatósághu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
használhatósági teszteléshu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
akadálymenteshu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
akciókutatáshu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
terv alapú kutatáshu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
felhasználóközpontú tervezéshu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
hcihu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
humán-számítógép interakcióhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
pedagógiahu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
didaktikahu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
informatikahu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
oktatáshu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
reszponzívhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
felhasználói felülethu_HU
Bíráló bizottság elnöke (tudományos cím, fokozat)
dc.description.compres
Benczúr András (professor emeritus, DSc)hu_HU
Típus
dc.type.type
doktori dolgozat
Kiadás éve
dc.description.issuedate
2019
Határozat kelte
dc.date.decreedate
2019-11-21
Benyújtás napja
dc.date.presented
2019-07-05


A tételhez tartozó fájlok

A hagyományos és elektronikus tanulási környezet kombinált alkalmazásainak vizsgálata – Oktatói portálok
A hagyományos és elektronikus tanulási környezet kombinált alkalmazásainak vizsgálata – Oktatói portálok
A hagyományos és elektronikus tanulási környezet kombinált alkalmazásainak vizsgálata – Oktatói portálok
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai