Témavezető dc.contributor.advisor | Murányi, István | |
Témavezető dc.contributor.advisor | Odrobina, László | |
Szerző dc.contributor.author | Ébl, Zsuzsa | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2019-12-18T13:13:20Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2019-12-18T13:13:20Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2018 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10831/44518 | |
Kivonat dc.description.abstract | A duális szakképzés lényege, hogy a diákok képzésük megkezdését követően rövid időn belül valós, munkahelyi körülmények között tanulhatják szakmájukat, munkájukért pedig pénzt kapnak. A német modellt jobban követő, alsó középfokú duális szakképzési rendszer Magyarországon ténylegesen 2012. szeptember 1-jén indult el. Jelen disszertáció az indulással járó problémákat vizsgálja, analizál és a legerőteljesebb jelenségek, a tanulók motiválatlansága és rossz szociális helyzete közötti összefüggéseket tárja fel egyes gépészeti és járműipari szakmák kapcsán. A kvalitatív módszerekkel vizsgált összefüggéseket egy sor – részben a gyors jogszabályi változásokból, részben régóta fennálló és egyre súlyosbodó társadalmi problémákból, részben pedig kivédhetetlen külső és belső gazdasági hatásokból eredő – jelenség árnyalja, melyek a disszertáció alapját képező kutatásban részt vevők nézőpontjából is megvilágítást kapnak. A szegénység és motiválatlanság összefüggései korántsem egyértelműek, bennük az anyagi helyzet és – az egyébként nem egyértelmű szerepet játszó – szülői háttér mellett számtalan befolyásoló tényező van jelen. Ilyen például a lakóhely, a tanuló életkora, korábbi iskolai sikeressége, az oktatók elkötelezettsége, az iskola és vállalat gépekkel való felszereltsége és légköre, az ösztöndíj, vagy akár az, hogy a fiatal jövőjére komoly hatást gyakorló tanárok, oktatók mennyire vannak tekintettel a fiatal életkori igényeire, érzéseire. Az állam és a gazdálkodó szervek együttműködésére épülő régi-új szakképzési rendszer látszólag egyértelmű sikertörténet, ez azonban inkább a mögötte álló erős kormányzati akarat, semmint a modell jó megvalósításának az eredménye. Sikere – és ezzel együtt a hazánkban oly hangsúlyos járműgyártás jövője – azon múlik, hogy a nem túl távoli jövőben hatékony megoldásokat találunk-e a duális szakképzést érintő problémákra, köztük a tanulók motiválatlanságára. | hu_HU |
Nyelv dc.language | magyar | hu_HU |
Cím dc.title | Szegénység és motiváció a hazai alsó középfokú duális szakképzésben részt vevők körében | hu_HU |
Típus dc.type | doktori dolgozat | |
Nyelv dc.language.rfc3066 | hun | |
Nyelv dc.language.rfc3066 | hun | |
Jogok dc.rights.holder | A doktori disszertációk szerzői jogvédelem alatt állnak, csak a szerzői jogok maradéktalan tiszteletben tartásával használhatók. | hu_HU |
Kivonat angolul dc.description.abstracteng | Dual vocational education and training (dual VET) provides students with the opportunity to receive their trainings in real working conditions, whilst also getting paid for their work. The Hungarian system, based on the German model, was (re)introduced in Hungary on 1st September 2012. Present dissertation intends to analyse problems related to the launch of the dual VET. It focuses on identifying connections between the prevalent low level of motivation and poor social conditions of the students of mechanical engineering and vehicle industry professions in particular. This research relies on qualitative research methods throughout the analysis of the abovementioned questions. The connections between low level of motivation and poverty are further influenced by a number of other factors as well, such as the rapidly changing legal environment, prevailing and worsening social problems, as well as by certain internal and external economic elements. The dissertation also reflects on these factors from the perspective of the affected individuals, who participated in the research. Connections between poverty and low motivation are far from being evident; in addition to the financial situation and the family background (the role of which is again not evident) plenty of other factors also play a role. Such factors include the place of living, the age of the students, earlier school performance, the commitment of the teachers, the level of equipment provided by the school and the company. Additionally, the extent to which the teachers and instructors are able to take into account the age-related demands and feelings of the students is also of high importance. At first, the old-new vocational education and training system that is based on the cooperation of the state and private economic actors appears to be a clear success. However, this accomplishment in fact occurs rather as a result of the strong governmental will, than that of the successful implementation of the model. The success of the dual VET system - together with the vehicle production industry that is crucially important for Hungary -, depends on whether efficient solutions for the problems affecting the dual VET (including the low motivation of the students) are found in the near future. | hu_HU |
Terjedelem dc.format.page | 261 | hu_HU |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.15476/ELTE.2019.283 | |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 31012357 | |
Opac azonosító dc.identifier.opac | https://opac.elte.hu/Record/opac-EUL01-985481 | |
Nyelv dc.language.other | magyar | hu_HU |
Tudományterület + Tudományág dc.subject.discipline | Társadalomtudományok/Szociológiai tudományok | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | vocational training | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | poverty | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | motivation | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | qualitative research | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | mechanical engineering | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | metal industry | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | education | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | learning | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | social capital | hu_HU |
Kulcsszó angolul dc.subject.en | Hungary | hu_HU |
Doktori iskolák/programok dc.subject.prog | Szociológia D. I./Interdiszciplináris Társadalomkutatások | hu_HU |
Besorolás dc.type.genre | phd | hu_HU |
Jelleg dc.type.resrep | Tudományos | hu_HU |
Szerző szervezeti egysége dc.contributor.inst | ELTE TÁTK PHD/Szociológia D. I. | hu_HU |
Védés napja dc.date.defended | 2019-05-14 | |
Kulcsszó dc.subject.hu | szakképzés | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | szegénység | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | motiváció | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | kvalitatív kutatás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | gépipar | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | fémipar | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | oktatás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | tanulás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | társadalmi tőke | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | Magyarország | hu_HU |
Típus dc.type.type | doktori dolgozat | |
Kiadás éve dc.description.issuedate | 2018 | |
Határozat kelte dc.date.decreedate | 2019-09-26 | |
Benyújtás napja dc.date.presented | 2018 |