A tétel áttekintő adatai

Témavezető
dc.contributor.advisor
Murányi, István
Témavezető
dc.contributor.advisor
Odrobina, László
Szerző
dc.contributor.author
Ébl, Zsuzsa 
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2019-12-18T13:13:20Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2019-12-18T13:13:20Z
Kiadás
dc.date.issued
2018
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10831/44518
Kivonat
dc.description.abstract
A duális szakképzés lényege, hogy a diákok képzésük megkezdését követően rövid időn belül valós, munkahelyi körülmények között tanulhatják szakmájukat, munkájukért pedig pénzt kapnak. A német modellt jobban követő, alsó középfokú duális szakképzési rendszer Magyarországon ténylegesen 2012. szeptember 1-jén indult el. Jelen disszertáció az indulással járó problémákat vizsgálja, analizál és a legerőteljesebb jelenségek, a tanulók motiválatlansága és rossz szociális helyzete közötti összefüggéseket tárja fel egyes gépészeti és járműipari szakmák kapcsán. A kvalitatív módszerekkel vizsgált összefüggéseket egy sor – részben a gyors jogszabályi változásokból, részben régóta fennálló és egyre súlyosbodó társadalmi problémákból, részben pedig kivédhetetlen külső és belső gazdasági hatásokból eredő – jelenség árnyalja, melyek a disszertáció alapját képező kutatásban részt vevők nézőpontjából is megvilágítást kapnak. A szegénység és motiválatlanság összefüggései korántsem egyértelműek, bennük az anyagi helyzet és – az egyébként nem egyértelmű szerepet játszó – szülői háttér mellett számtalan befolyásoló tényező van jelen. Ilyen például a lakóhely, a tanuló életkora, korábbi iskolai sikeressége, az oktatók elkötelezettsége, az iskola és vállalat gépekkel való felszereltsége és légköre, az ösztöndíj, vagy akár az, hogy a fiatal jövőjére komoly hatást gyakorló tanárok, oktatók mennyire vannak tekintettel a fiatal életkori igényeire, érzéseire. Az állam és a gazdálkodó szervek együttműködésére épülő régi-új szakképzési rendszer látszólag egyértelmű sikertörténet, ez azonban inkább a mögötte álló erős kormányzati akarat, semmint a modell jó megvalósításának az eredménye. Sikere – és ezzel együtt a hazánkban oly hangsúlyos járműgyártás jövője – azon múlik, hogy a nem túl távoli jövőben hatékony megoldásokat találunk-e a duális szakképzést érintő problémákra, köztük a tanulók motiválatlanságára.hu_HU
Nyelv
dc.language
magyarhu_HU
Cím
dc.title
Szegénység és motiváció a hazai alsó középfokú duális szakképzésben részt vevők körébenhu_HU
Típus
dc.type
doktori dolgozat
Nyelv
dc.language.rfc3066
hun
Nyelv
dc.language.rfc3066
hun
Jogok
dc.rights.holder
A doktori disszertációk szerzői jogvédelem alatt állnak, csak a szerzői jogok maradéktalan tiszteletben tartásával használhatók.hu_HU
Kivonat angolul
dc.description.abstracteng
Dual vocational education and training (dual VET) provides students with the opportunity to receive their trainings in real working conditions, whilst also getting paid for their work. The Hungarian system, based on the German model, was (re)introduced in Hungary on 1st September 2012. Present dissertation intends to analyse problems related to the launch of the dual VET. It focuses on identifying connections between the prevalent low level of motivation and poor social conditions of the students of mechanical engineering and vehicle industry professions in particular. This research relies on qualitative research methods throughout the analysis of the abovementioned questions. The connections between low level of motivation and poverty are further influenced by a number of other factors as well, such as the rapidly changing legal environment, prevailing and worsening social problems, as well as by certain internal and external economic elements. The dissertation also reflects on these factors from the perspective of the affected individuals, who participated in the research. Connections between poverty and low motivation are far from being evident; in addition to the financial situation and the family background (the role of which is again not evident) plenty of other factors also play a role. Such factors include the place of living, the age of the students, earlier school performance, the commitment of the teachers, the level of equipment provided by the school and the company. Additionally, the extent to which the teachers and instructors are able to take into account the age-related demands and feelings of the students is also of high importance. At first, the old-new vocational education and training system that is based on the cooperation of the state and private economic actors appears to be a clear success. However, this accomplishment in fact occurs rather as a result of the strong governmental will, than that of the successful implementation of the model. The success of the dual VET system - together with the vehicle production industry that is crucially important for Hungary -, depends on whether efficient solutions for the problems affecting the dual VET (including the low motivation of the students) are found in the near future.hu_HU
Terjedelem
dc.format.page
261hu_HU
Doi azonosító
dc.identifier.doi
10.15476/ELTE.2019.283
Mtmt azonosító
dc.identifier.mtmt
31012357
Opac azonosító
dc.identifier.opac
https://opac.elte.hu/Record/opac-EUL01-985481
Nyelv
dc.language.other
magyarhu_HU
Tudományterület + Tudományág
dc.subject.discipline
Társadalomtudományok/Szociológiai tudományokhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
vocational traininghu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
povertyhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
motivationhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
qualitative researchhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
mechanical engineeringhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
metal industryhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
educationhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
learninghu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
social capitalhu_HU
Kulcsszó angolul
dc.subject.en
Hungaryhu_HU
Doktori iskolák/programok
dc.subject.prog
Szociológia D. I./Interdiszciplináris Társadalomkutatásokhu_HU
Besorolás
dc.type.genre
phdhu_HU
Jelleg
dc.type.resrep
Tudományoshu_HU
Szerző szervezeti egysége
dc.contributor.inst
ELTE TÁTK PHD/Szociológia D. I.hu_HU
Védés napja
dc.date.defended
2019-05-14
Kulcsszó
dc.subject.hu
szakképzéshu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
szegénységhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
motivációhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
kvalitatív kutatáshu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
gépiparhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
fémiparhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
oktatáshu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
tanuláshu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
társadalmi tőkehu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
Magyarországhu_HU
Típus
dc.type.type
doktori dolgozat
Kiadás éve
dc.description.issuedate
2018
Határozat kelte
dc.date.decreedate
2019-09-26
Benyújtás napja
dc.date.presented
2018


A tételhez tartozó fájlok

Szegénység és motiváció a hazai alsó középfokú duális szakképzésben részt vevők körében
Szegénység és motiváció a hazai alsó középfokú duális szakképzésben részt vevők körében
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai