Il gioco come simbolo del mondo creato
Date: 2019
Subject: Acta Pintériana
Abstract:
A tanulmány első része a játék jelentésrétegeit különíti el, kitér a játékok Caillois-féle
klasszikus osztályozási rendszerére, szembenéz az alapvető definíciós problémával. A játék
értelmezhető mint a világ elhatárolt eseménye, mint az ember belső magatartása, és mint ontológiai
karakterjegy. A tanulmány második része J. Huizinga és H. Rahner immár klasszikus dialógusát
tárgyalja, amelyben a homo ludens téma antropológiai és teológiai szempontjai kerülnek kapcsolatba
egymással. A harmadik fejezet a ludikus szemléletmód posztmodern beágyazottságát és a theologia
ludica mai lehetőségeit veszi szemügyre. Végül a negyedik fejezet rámutat a Deus ludens – homo
ludens diptichon hagyományban gyökerező intuitív erejére, valamint kritikával illeti a komor
komolyság és a cinizmus hamis dilemmáját. *** Il gioco come argomento filosofico e teologico − nonostante si basi sull’analisi di un sistema di simboli enormemente ricco svolgente un ruolo importante nella storia delle civiltà − è poco noto. Nella
filosofia i commentatori del frammento 52 di Eraclito scoprono di nuovo la filosofia del gioco mentre
nella storia della teologia Proverbi 8, 30-31 con suoi commenti raggruppa gli studi sulla simbolica del
gioco e tutti e due i rami della tradizione vedono coinvolti i nomi più famosi della storia delle scienze.
Circa ottanta anni fa tra Johann Huizinga e Hugo Rahner si è svolto un dialogo fondamentale di
carattere filosofico-teologico riguardo all’homo ludens, il quale alla luce della letteratura allora
esistente sull’argomento può essere valutato nel senso teologico tramite la recensione dei libri dei due
autori, legati a quest’argomento.