A magyarországi német nemzetiség nyelvelsajátítási szokásai
Date: 2018
Subject: German nationality in Hungary
language acquisition
kindergarten
primary school
magyarországi német
nemzetiség
nyelvelsajátítás
óvoda
iskola
Gyermeknevelés
language acquisition
kindergarten
primary school
magyarországi német
nemzetiség
nyelvelsajátítás
óvoda
iskola
Gyermeknevelés
DOI: 10.31074/201835669
Abstract:
A tanulmány bemutatja a magyarországi német nyelvoktatás jelenlegi helyzetét, a magyarországi
németeket, a nyelvi szempontból előrehaladt asszimilációjukat, a rájuk jellemző
kétnyelvűséget és diglossziát, valamint jellemző nyelvelsajátítási szokásaikat. Képet kapunk
arról, hogy a német anyanyelv elsajátítása túlnyomórészt intézményes keretek között, nemzetiségi
óvodában és a nemzetiségi iskolák alsó tagozatán történik. A szerzők kiemelik a korai
kezdés fontosságát a nyelvelsajátítás sikeressége szempontjából. A cikk ismerteti továbbá a
magyarországi nemzetiségi köznevelési, -oktatási rendszer jogszabályi hátterét, a nemzetiségi
pedagógusképzést és azokat a modern pedagógiai módszereket, melyekkel a gyermekkori
nyelvelsajátítás az életkornak megfelelően történik.
Abstract:
The paper presents the current state of German language teaching in Hungary, the
Hungarian Germans, their language-oriented assimilation, their bilingualism and diglossia,
as well as their typical language acquisition habits. We get a picture of the fact that the acquisition
of the German mother tongue is predominantly institutionalized, it happens in kindergarten
and in the primary school. The authors emphasize the importance of an early start
to the success of language acquisition. The article also outlines the legal background of the
national minority education system in Hungary, the education of nationality teachers and the
modern pedagogical methods with which childhood language acquisition takes place.