A beszédfejlődés kisgyermekkortól kamaszkorig
Megjelenés dátuma: 2018
Kulcsszó: speech development
articulation
vocabulary
grammar
fluent speech
beszédfejlődés
artikuláció
nyelvtan
folyamatos beszéd
Gyermeknevelés
articulation
vocabulary
grammar
fluent speech
beszédfejlődés
artikuláció
nyelvtan
folyamatos beszéd
Gyermeknevelés
MTMT: 30353888
DOI: 10.31074/20183111122
Absztrakt:
A gyermeknyelvi kutatások döntő többsége főként az első életévekben lezajló fejlődést mutatja
be, habár az anyanyelv-elsajátítás nem zárul le ekkor, fontos fejlődés történik még 6–7 éves kor
után is. A jelen összefoglaló tanulmány a magyar gyermekek beszédfejlődésével kapcsolatos
eredményeket mutatja be hároméves kortól kamaszkorig. Kitér a beszédszervek változásaira, a
kiejtés, a szókincs és a nyelvtan fejlődésére, majd bemutatja a folyamatos beszéd fejlődésének
legfontosabb jellemzőit. Röviden arról is szól, hogyan alkalmazzák a gyermekek a beszédet
különféle kommunikációs szándékaik kifejezésére, illetve a társalgásban való megfelelő részvételre.
Abstract:
Majority of researches done on child language present the development in the very first
years of life, although language acquisition doesn’t end at this age. Important development
takes place even after the age of 6–7. This present summary paper looks through the results
of research on Hungarian children’s speech development from the age of 3 to adolescence.
It presents the changes in speech organs, the development of articulation, vocabulary and
grammar, and also the most important characteristics of fluent speech. It also deals with the
ways how children use speech for expressing their communicational aims, and participating in
conversations.