Kihívások és lehetőségek a gyermekkori zenei nevelésben:
Date: 2018
Subject: music education
motivation to learn music
attitude
elementary school
music class activities
Gyermeknevelés
zenei nevelés
ének-zene óra
zenetanulási motiváció
zenei készségek
általános iskola
motivation to learn music
attitude
elementary school
music class activities
Gyermeknevelés
zenei nevelés
ének-zene óra
zenetanulási motiváció
zenei készségek
általános iskola
DOI: 10.31074/gyn2018214
Abstract:
A tanulmány a Zenei nevelés gyermekkorban című tematikus szám bevezetője. A tematikus szám egy útkeresés a zenetanítás megújítására. Ez a bevezető írás áttekintést ad a folyóiratszám céljáról, röviden ismerteti a benne szereplő munkákat. Összesen nyolc tanulmány kapott helyet a Tematikus rovatban, A Műhely rovatban pedig egy további írás. Ezek a munkák a zenei nevelés aktuális kérdéseit járják körbe. Egyrészt helyzetfeltárást adnak napjaink hazai zenetanításának és -tanulásának jellemzőiről. Másrészt válaszokat keresnek a fennálló kihívásokra. A fókuszban elsősorban az általános iskolai ének-zene órák állnak. A cikkek szerzői a MTA-SZTE Ének-Zene Szakmódszertani Kutatócsoport munkatársai. A tanulmányok válogatott áttekintést adnak a nemrég alakult Kutatócsoport első eredményeiből.
Abstract:
The study deals with learning motivation related to Music classes at school. It involved 140 grade 7 students from eight elementary schools who filled out a questionnaire. The study focuses on students’ attitudes towards Music classes as well as on various musical activities performed on Music classes. In Hungary, classroom singing has a prominent role in music education, therefore special attention was paid to students’ attitudes towards singing. Results suggest that grade 7 students have quite negative attitudes towards Music classes. They do not like singing, and they are not interested in sight-reading and listening to music either. There are significant differences between the attitudes of girls and boys; girls’ attitudes are generally better, however, they still cannot be considered positive. There are considerable differences between school classes, which draws the attention to the role of teachers and the class as a group in shaping attitudes. Family background does not seem to influence the attitudes towards Music classes. However, students’ preference to sing as well as their beliefs with regard to musical development play a decisive role.