Deviancia, ideológia, politika
Date: 2017
Link to Library Catalogue: http://opac.elte.hu/F?func=direct&doc_number=000944865
MTMT: 3345045
Abstract:
A puritánokként ismert angol telepesek erkölcsfelfogásáról az átlagembereknek az önmegtartóztatás, a már-már bigott vallásosság, a fegyelmezettség, törvénytisztelet, illetve a prüdéria jut eszébe. Ezt a benyomást erősítheti az is, ha megvizsgáljuk törvényeiket, amelyekkel nem csak köztörvényes eseteket, hanem ártalmatlannak tűnő dolgokat is szankcionáltak, mint az illetlen beszéd, a megbotránkoztató öltözet, szemüveg vagy álarc viselése. Az egyház rendszabályai és a világi ítélkezés szorosan összefonódtak. Törvényeik Nathaniel Hawthorne (1804–1864) A skarlát
betű című regényéhez hasonló felfogású világot tárnak elénk. Ennek ellenére az erkölcsi jellegű törvényeket sokáig nem alkalmazták teljes szigorral. Mindössze néhány halálos ítéletet találunk nem köztörvényes ügyekben. Ezek az ítéletek viszont időben egybeestek, az esetek pedig már-már egy boszorkányüldözés- vagy hisztéria-hullámot mutatnak, amelyek során nehezen hihető vádaknak esnek áldozatul olyan férfiak, akikben látszólag semmi közös nincs. Ha
megvizsgáljuk az eseményeket, illetve a párhuzamosan az anyaországban zajló történéseket, feltételezhetjük, hogy a perek a lakosság számára közvetített politikai indíttatású üzenetek voltak.
Abstract:
The settlers of New England, known as pilgrims or puritans, are remembered for their strictness, bigotry and religiousness. Their laws and rules show us a distinct world, the image of which is very similar to the world presented in Nathaniel Hawthorne’s famous novel, The Scarlet Letter. However, the theory and practice of
law do not always correspond to each other. If we read through the court records, we can see that most cases, usually offenses against the moral code, were not asseverely punished as the laws would imply.
However, during the 1640s, a witch-hunt began on the settlements. People were tried for unusual criminal acts, and for the first time, people were sentenced to death not for murder, but for breaking the moral code. The accusations and trials happened randomly, but sources and the contemporaneous events of Old England might allow us to hypothesize that, perhaps, not the crimes committed by settlers, but political circumstances and ideologies led to the tragic events.