Szerző dc.contributor.author | Péntek, Zoltán | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2018-06-21T09:07:28Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2018-06-21T09:07:28Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2010 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10831/35085 | |
Kivonat dc.description.abstract | A 2009 nyara óta eltelt időszakban a BKV-val kapcsolatban napvilágot látott viszszás szerződések ügye a jogalkotó figyelmét is ráirányította az önkormányzati (és állami) gazdasági társaságok szabályozásának szükségességére. A dolgozatban arra a kérdésre keresem a választ, hogy a megszületett szabályok valóban szolgálják-e az átlátható és kiszámíthatóan működő „közvállalat” megszületésének igényét. Az önkormányzatok az 1990-ben létrejött decentralizáció után jelenetős számú közszolgáltatásért lettek felelősek. Az önkormányzatok által alapított gazdasági társaságok nagyrészt valamely önkormányzati közszolgáltatás ellátásért felelősek. Szükséges tisztázni, hogy mit érthetünk közszolgáltatás alatt. Sajnos a hatályos magyar jogrendszerben nincs egy általánosan elfogadott közszolgáltatás-definíció; így több ágazati törvény – kényszerűségből – az értelmező rendelkezései között definiálja a „saját” közszolgáltatás fogalmát. Az egyik legáltalánosabb definíciót az egyenlő bánásmódról szóló törvény adja: „közszolgáltatás: szerződés-kötési kötelezettség alapján a lakosság alapvető szükségleteinek ellátására irányuló szolgáltatás, így különösen a villamosenergia-, gáz-, hő-, víz-, szennyvíz- és hulladékkezelési, köztisztasági, postai és távközlési szolgáltatás, továbbá a menetrend alapján közlekedő járművekkel végzett közforgalmú személyszállítás”.1 További fontos jellemzője a közszolgáltatásoknak, hogy az ellátási kötelezettség (szerződéskötési kötelezettség) esetenként a tevékenység kizárólagos jogának biztosításával párosul. Tehát nem közömbös, hogy a szolgáltatást milyen hatékonysággal, milyen költségek mellett képes a „közüzem” teljesíteni. Az említett jogi monopólium a közszolgáltatókat a természetes monopólium állapotába hozzák. Illés Mária így ír erről: „…a természetes monopóliumok legjellemzőbb esetei azok, amelyeknél a tevékenység művelése földrajzilag is nagy kiterjedésű építményhálózaton történik, illetőleg földrajzi területekhez kötött, kulcsfontosságú állomáspontok tartoznak a gazdasági tevékenységhez, és az adott (konkrét) piaci igény kielégítésének nincs más – az előzőével egyenértékű – megoldási lehetősége.”2 Az ilyen természetes monopóliumokat szabályozni szükséges, hiszen a fogyasztónak nincs reális választási lehetősége, a szolgáltatást kénytelen az adott áron igénybe venni. Az ideális szabályozó persze a piac és a piaci verseny, de sajnos jelen esetben pont ezek „nem állnak rendelkezésre”. Ráadásul a monopolhelyzet, ha magántulajdonban van, megpróbálja a profitot a maximális szintre emelni, ha pedig közösségi (állami, önkormányzati) tulajdonban, akkor pedig elkényelmesedik. Az 1990-ben létrejött önkormányzati rendszer (a helyi önkormányzatokról szóló törvénynek és a vagyonátadásról szóló törvénynek köszönhetően) egy decentralizált, széles gazdálkodási jogosítványokkal rendelkező alrendszere a magyar államháztartásnak. A létrejött önkormányzatok széleskörű jogosítványokat kaptak a vagyongazdálkodásban, hitelfelvételben és a helyi közszolgáltatások megszervezésének intézményi formáiban. Az elmúlt két évtized tapasztalatai3 azt mutatják, hogy az önkormányzatok – kihasználva a széles szervezetalakítási lehetőséget – egyre több közszolgáltatást szerveznek meg költségvetésen kívüli szervezeti formákban. Egyszerre látnak el tulajdonosi és árszabályozó szerepet: a hatályos szabályok szerint ugyanis a települési önkormányzatok bizonyos közszolgáltatások esetében árszabályozó hatóságként is működnek. Ez a kettős szerepkör sokszor feszültségek forrása. | hu_HU |
Nyelv dc.language.iso | magyar | hu_HU |
Cím dc.title | Az önkormányzat mint cégtulajdonos | hu_HU |
Típus dc.type | folyóiratcikk | |
Változat dc.description.version | megjelent változat | hu_HU |
Nyelv dc.language.rfc3066 | hun | |
Jogok dc.rights.holder | ELTE Állam- és Jogtudományi Doktori Iskola | hu_HU |
Megjegyzés dc.description.note | II. kötet. (2010) Ünnepi konferencia az ELTE megalakulásának 375. évfordulója alkalmából. Közigazgatási jogi és pénzügyi jogi szekció. | hu_HU |
Folyóirat dc.identifier.jtitle | Jogi tanulmányok | hu_HU |
Utolsó oldal dc.identifier.lpage | 275 | hu_HU |
Első oldal dc.identifier.spage | 262 | hu_HU |
Hozzáférés dc.rights.access | hozzáférhető | hu_HU |
Besorolás dc.type.genre | publikáció/alkotás | hu_HU |
Jelleg dc.type.resrep | tudományos | hu_HU |
Szerző szervezeti egysége dc.contributor.inst | ELTE Állam-és Jogtudományi Kar Közigazgatási Jogi Tanszék | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | jogtudomány | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | közigazgatási jog | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | önkormányzat | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject.hu | Jogi Tanulmányok | hu_HU |
Típus dc.type.type | folyóiratcikk | hu_HU |
Kiadás éve dc.description.issuedate | 2010 | hu_HU |
A tételhez tartozó fájlok
Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg
-
Jogi Tanulmányok [353]