A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Péntek, Zoltán 
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2018-06-21T09:07:28Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2018-06-21T09:07:28Z
Kiadás
dc.date.issued
2010
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10831/35085
Kivonat
dc.description.abstract
A 2009 nyara óta eltelt időszakban a BKV-val kapcsolatban napvilágot látott viszszás szerződések ügye a jogalkotó figyelmét is ráirányította az önkormányzati (és állami) gazdasági társaságok szabályozásának szükségességére. A dolgozatban arra a kérdésre keresem a választ, hogy a megszületett szabályok valóban szolgálják-e az átlátható és kiszámíthatóan működő „közvállalat” megszületésének igényét. Az önkormányzatok az 1990-ben létrejött decentralizáció után jelenetős számú közszolgáltatásért lettek felelősek. Az önkormányzatok által alapított gazdasági társaságok nagyrészt valamely önkormányzati közszolgáltatás ellátásért felelősek. Szükséges tisztázni, hogy mit érthetünk közszolgáltatás alatt. Sajnos a hatályos magyar jogrendszerben nincs egy általánosan elfogadott közszolgáltatás-definíció; így több ágazati törvény – kényszerűségből – az értelmező rendelkezései között definiálja a „saját” közszolgáltatás fogalmát. Az egyik legáltalánosabb definíciót az egyenlő bánásmódról szóló törvény adja: „közszolgáltatás: szerződés-kötési kötelezettség alapján a lakosság alapvető szükségleteinek ellátására irányuló szolgáltatás, így különösen a villamosenergia-, gáz-, hő-, víz-, szennyvíz- és hulladékkezelési, köztisztasági, postai és távközlési szolgáltatás, továbbá a menetrend alapján közlekedő járművekkel végzett közforgalmú személyszállítás”.1 További fontos jellemzője a közszolgáltatásoknak, hogy az ellátási kötelezettség (szerződéskötési kötelezettség) esetenként a tevékenység kizárólagos jogának biztosításával párosul. Tehát nem közömbös, hogy a szolgáltatást milyen hatékonysággal, milyen költségek mellett képes a „közüzem” teljesíteni. Az említett jogi monopólium a közszolgáltatókat a természetes monopólium állapotába hozzák. Illés Mária így ír erről: „…a természetes monopóliumok legjellemzőbb esetei azok, amelyeknél a tevékenység művelése földrajzilag is nagy kiterjedésű építményhálózaton történik, illetőleg földrajzi területekhez kötött, kulcsfontosságú állomáspontok tartoznak a gazdasági tevékenységhez, és az adott (konkrét) piaci igény kielégítésének nincs más – az előzőével egyenértékű – megoldási lehetősége.”2 Az ilyen természetes monopóliumokat szabályozni szükséges, hiszen a fogyasztónak nincs reális választási lehetősége, a szolgáltatást kénytelen az adott áron igénybe venni. Az ideális szabályozó persze a piac és a piaci verseny, de sajnos jelen esetben pont ezek „nem állnak rendelkezésre”. Ráadásul a monopolhelyzet, ha magántulajdonban van, megpróbálja a profitot a maximális szintre emelni, ha pedig közösségi (állami, önkormányzati) tulajdonban, akkor pedig elkényelmesedik. Az 1990-ben létrejött önkormányzati rendszer (a helyi önkormányzatokról szóló törvénynek és a vagyonátadásról szóló törvénynek köszönhetően) egy decentralizált, széles gazdálkodási jogosítványokkal rendelkező alrendszere a magyar államháztartásnak. A létrejött önkormányzatok széleskörű jogosítványokat kaptak a vagyongazdálkodásban, hitelfelvételben és a helyi közszolgáltatások megszervezésének intézményi formáiban. Az elmúlt két évtized tapasztalatai3 azt mutatják, hogy az önkormányzatok – kihasználva a széles szervezetalakítási lehetőséget – egyre több közszolgáltatást szerveznek meg költségvetésen kívüli szervezeti formákban. Egyszerre látnak el tulajdonosi és árszabályozó szerepet: a hatályos szabályok szerint ugyanis a települési önkormányzatok bizonyos közszolgáltatások esetében árszabályozó hatóságként is működnek. Ez a kettős szerepkör sokszor feszültségek forrása.hu_HU
Nyelv
dc.language.iso
magyarhu_HU
Cím
dc.title
Az önkormányzat mint cégtulajdonoshu_HU
Típus
dc.type
folyóiratcikk
Változat
dc.description.version
megjelent változathu_HU
Nyelv
dc.language.rfc3066
hun
Jogok
dc.rights.holder
ELTE Állam- és Jogtudományi Doktori Iskolahu_HU
Megjegyzés
dc.description.note
II. kötet. (2010) Ünnepi konferencia az ELTE megalakulásának 375. évfordulója alkalmából. Közigazgatási jogi és pénzügyi jogi szekció.hu_HU
Folyóirat
dc.identifier.jtitle
Jogi tanulmányokhu_HU
Utolsó oldal
dc.identifier.lpage
275hu_HU
Első oldal
dc.identifier.spage
262hu_HU
Hozzáférés
dc.rights.access
hozzáférhetőhu_HU
Besorolás
dc.type.genre
publikáció/alkotáshu_HU
Jelleg
dc.type.resrep
tudományoshu_HU
Szerző szervezeti egysége
dc.contributor.inst
ELTE Állam-és Jogtudományi Kar Közigazgatási Jogi Tanszékhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
jogtudományhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
közigazgatási joghu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
önkormányzathu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
Jogi Tanulmányokhu_HU
Típus
dc.type.type
folyóiratcikkhu_HU
Kiadás éve
dc.description.issuedate
2010hu_HU


A tételhez tartozó fájlok

Az önkormányzat mint cégtulajdonos
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai