A tétel áttekintő adatai

Témavezető
dc.contributor.advisor
Fábri, György
Szerző
dc.contributor.author
Bereczki, Maija Annika 
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2017-08-23T07:48:22Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2017-08-23T07:48:22Z
Kiadás
dc.date.issued
2017
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10831/34216
Kivonat
dc.description.abstract
Az óvodás korú gyermekeknek szánt tudományos ismeretátadás mellett rengeteg érvet lehet felsorakoztatni: ezáltal nemcsak jobban megismerik a körülöttük levő világot, de pozitív képet kapnak az egész életüket átszövő, napjainkra nélkülözhetetlenné vált tudományról is. A szakirodalmi kutatás alapján lényeges, hogy ez a folyamat már az óvodában elkezdődjön. Nem mindegy azonban, hogy ez milyen módon történik: a frontális oktatás helyett a felfedező, élményalapú, minél több érzékszervet igénybe vevő játékos tanulásra van szükség. Lassan ugyan, de gyarapszik azon kezdeményezések száma, melyek ezt az interaktív megközelítést tartják megfelelőnek. Erre példa a 2011-ben kidolgozott TudásCseppek projekt, mely egy olyan újfajta kezdeményezés, melyben a gyermekeknek tartott irányított foglalkozást nem az óvodapedagógus vagy szülő, hanem egy - az adott témával foglalkozó - tudós tartja. A gyerekek kíváncsiságára és tudásszomjára épülő program célja a tudomány iránti érdeklődés felkeltése, illetve annak hangsúlyozása, hogy az nem egy megfoghatatlan, ingerszegény terület, hanem hasznos, szórakoztató és egyben tanulságos. Ráadásul a gyerekek nem elvont fogalmakkal ismerkednek meg, hanem olyan ismereteket sajátítanak el, melyeket maguk is nap mint nap tudnak alkalmazni. Olyan alapra tesznek szert, melyre később már sokkal könnyebben tudnak építeni. A 2016/2017-es év során hét különböző TudásCseppek foglalkozás közül választhattak a programra jelentkező óvodapedagógusok. A visszajelzések alapján a projekt alapelvei megalapozottak, és a foglalkozások sikeresnek bizonyultak. A előadókkal készült interjúk során kiderült, hogy mindannyian fontosnak tartják ezt a szemléletmódot, és igyekeztek minél sokoldalúbb bemutatót összeállítani a gyermekek számára. Gondolataikat és ötleteiket szívesen megosztanák egymással is egy közös találkozó keretein belül, hogy a felmerülő problémákat és a további teendőket átbeszélhessék. A diplomamunka részeként elkészült egy geológiai témájú foglalkozás - és egy felkészítő foglalkozásokat segítő kézikönyv -, melynek témája a jégkorszak volt. A foglalkozáson összesen 3 csoport - 57 gyerek - vett részt. A visszajelzések igen pozitívak: az óvodapedagógusok kérdőívekre adott válaszaik alapján a foglalkozást a korosztály igényeinek megfelelőnek találták, és összességében kiválóra értékelték. A gyerekeknek az volt a feladatuk, hogy a felkészítés előtt, illetve a foglalkozás után rajzolják le, mi jut eszükbe a „jégkorszak” szóról. Az eredmények itt is kiemelkedőek: a gyermekek ismeretanyaga bővült, a tartalmi tévedések szinte teljesen eltűntek. Orvosolandó probléma, hogy a foglalkozás egy személyesebb, érzelemdúsabb élménnyé alakuljon, illetve, hogy a gyerekek számára ismeretlen állatok részletesebben be legyenek mutatva. A részletgazdagságot bemutató eredmények terén jelentős változás történt a foglalkozás után. Az értékelhető, felismerhető rajzok kevesebb, mint egyharmadánál (29%) nem történt nagymértékű változás, a rajzok maradékánál (71%) viszont megjelent legalább egy tényező szerinti javulás. A legfontosabb - mérésre alkalmatlan - tényező persze az, hogy a gyerekek jobban megkedvelték-e a tudományt, az őslényeket, és közben jól is érezték-e magukat, amit a visszajelzések és reakciók alapján egyértelműen sikerült teljesíteni.hu_HU
Nyelv
dc.language.iso
magyarhu_HU
Cím
dc.title
Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalataihu_HU
Nyelv
dc.language.rfc3066
hun
Terjedelem
dc.format.page
91hu_HU
Szerző szervezeti egysége
dc.contributor.inst
ELTE Természettudományi Kar Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
MSchu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
szakdolgozathu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
tudománykommunikációhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
óvodásokhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
TudásCseppekhu_HU
Típus
dc.type.type
hallgatói dolgozathu_HU
Kiadás éve
dc.description.issuedate
2017hu_HU
A hallgató szakja, szakpárja, szakiránya
dc.description.course
tudománykommunikáció a természettudományban MSchu_HU
Gyűjtemény
dc.description.collection
Szakdolgozatok (TTK) - Szakdolgozatok (Dékáni felügyelet alatt álló oktatási egységek)hu_HU


A tételhez tartozó fájlok

Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai