A műszaki múzeumok jelene és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum hálózata
tudománykommunikáció
Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ
MSc
szakdolgozat
múzeumpedagógia szakirány
Absztrakt:
Munkám első részében elméleti kérdésekkel foglalkoztam. Azokra a kérdésekre kerestem a választ, hogy vajon miért is van szükség műszaki múzeumokra és milyen megkülönböztető vonásokkal rendelkeznek más profilú muzeális intézményekhez képest. Meggyőződésem, hogy ezekből a sajátosságokból, különlegességekből lehet olyan előnyöket kovácsolni, amelyektől igazán érdekessé válik egy műszaki múzeum és látogatottsága is nő. Egy műszaki gyűjtemény hosszú időszakokon, változatos történelmi korokon ívelhet át és sok esetben egy eszköz vagy találmány fejlődését, tökéletesítésének folyamatát mutatja be. A műszaki múzeumokban fellelhető tárgyak többsége valamilyen problémát old meg és egy-egy ötlet vagy formabontó gondolat alapján készült. Mindenkinek, meg kell ismernie ezeket az ötleteket, fondorlatos gondolatmeneteket, hogy mindenkit elgondolkoztassanak, fejlődésre inspiráljanak. A dolgozat második felében gyakorlatiasabban közelítettem meg a témát, ez a rész tartalmazza többek között az MMKM és tagintézményeinek bemutatását és múzeum jelenlegi helyzetének ismertetését. Egy kérdőív felvételével igyekeztem körvonalazni a múzeumi közönség által a műszaki múzeumokról alkotott képet. Számomra az egyik legérdekesebb kérdésnek bizonyult a „Mi motiválná leginkább, hogy ellátogasson egy műszaki múzeumba?”, az erre érkezett válaszok alapján egy múzeumandragógiai foglalkozást terveztem a dolgozat végén. Egész munkám során kitüntetetett figyelmet szenteltem annak, hogy az andragógiai korosztályt, főleg a 20-35 éves fiatalokat hogy lehetne megszólítani műszaki témákkal.