A tömegmédia tudománykommunikációs tendenciái az 1980-as évek végétől napjainkig
Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ
tudománykommunikáció a természettudományban MSc
tömegmédia
tudományos ismeretterjesztés
Absztrakt:
A tudományos ismeretterjesztés Magyarországon az 1970-es, 80-as években élte egyik fénykorát.
A rendszerváltást megelőző és követő években a tömegmédiában markáns változások mentek végbe, melyek értelemszerűen a tudománykommunikációs tevékenységet is érintették. A vizsgált időszakot nagyjából három korszakra osztottam, és azon médiatípusoknál, ahol ez releváns, e felosztás szerint mutatom be az eseményeket. Ezek az időszakok az alábbiak.
Az 1980-as évek elejétől a rendszerváltás időszakáig: lenyomat a rendszerváltás előtti időkből.
Az 1990-es évek: a rendszerváltástól a kereskedelmi televíziózás megjelenéséig.
A 2000-es évek elejétől napjainkig: az online média térhódítása, ennek hatása a klasszikus médiatípusokra. A televízió, a rádió és a nyomtatott sajtó visszaszorulása.
Az internet megjelenése és tömeges használata a média minden területén forradalmat jelent. Dominanciájával az írott sajtó nyilvánvaló hátrányba került. A rádiós és a televíziós ismeretterjesztés aranykora is leáldozni látszik, ez persze nem jelenti azt, hogy egyáltalán nincs adóikon tudomány. A televízióban a hazai tudományos eredmények bemutatása csökken, vagy egyáltalán nem valósul meg, a multinacionális dokumentumcsatornák uralják a piacot. Az online tartalommegosztás minden más médiatípusnál progresszívebb változást mutat a megjelenése óta eltelt viszonylag rövid időben.
Az internetes hírportálok felmérései biztató képet festenek a fogyasztók tudományos hírek iránti igényéről, valamint a webkettő is számos kiaknázatlan, vagy csak minimálisan kihasznált lehetőséget rejt a tudományos ismeretterjesztés számára. Az információs túladagolás, a hírzaj megváltoztatta a tartalomfogyasztási szokásainkat.
A tudományos ismeretterjesztés sok médiaorgánumban mostohagyerek, pedig hajdan az egyik legszerencsésebb helyzetet élvezte: nem sújtotta sajtócenzúra, politikailag nem volt terhelt terület, és elméletben ma sem az.
A hírzaj növekedése és a médiafogyasztási szokások megváltozása párhuzamos evolúciót mutat. A médiafogyasztók ingerküszöbe egyre magasabb, ebben a megváltozott környezetben kell látszani és hatni.