A Magyarországon elérhető lineáris és lekérhető médiaszolgáltatások hatása a tudománykommunikációra
Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ
tudománykommunikáció a természettudományban MSc
tudománykommunikáció
ismeretterjesztés
média
Absztrakt:
Annak ellenére, hogy soha nem látott kínálatban érhetőek el a tudományos és
ismeretterjesztő tartalmak a lineáris műsorterjesztésben, a 18 csatorna (össz
csatornaszám17%ka)kevesebb,mint5%kosátlagosnézettségiadatkevésnekis
tűnhet.
Hazánkban a lekérhető médiafogyasztás jelenleg még gyerekcipőben van (és
nemzetközi szinten is alacsony számokat tud csak felmutatni), elsősorban a
tartalomtulajdonosok terjesztési politikájának köszönhetően. A nagyszámú
lineáristematikuscsatornaműsoridőkitöltésikényszereésköltséghatékonysága
miatt a tartalomkínálat felhígul. Amint majd a lekérhető médiaszolgáltatásokban
is tömegesen megjelenik az ismeretterjesztő tartalom, a néző számára egyre
nehezebb lesz választani. Felértékelődik a műsorok színvonala, a jó szerkesztő
még fontosabb lesz. A platformok közötti átjárhatóság kiemelten fontos lesz, a
promózáson túl a tartalomelhelyezés, a testreszabottság hangsúlyt kap.
Száz éves távlatban, egészen a film megjelenésétől a Pedagógiai Filmgyár
szerepén át a szocializmusban szinte felülreprezentált időszakig bezárólag
leginkább a tudományos ismeretterjesztés fejlődéséről lehetett beszélni. A
rendszerváltást követően a vadkapitalizmus, majd a politikai érdekek csatái
között egyre érdektelenebbé vált a tudományos tartalom, az áltudományok
érdekes világára nagyobb befogadási hajlandóságot mutattak a tévénézők. Az I.
médiatörvény beverte az utolsó szöget a közszolgálati ismeretterjesztés
koporsójába. A piaci rést ügyesen használták ki a tematikus médiaszolgáltatók,
akik a kábelhálózatok terjedésével együtt gyorsan népszerűvé váltak és
viszonylag stabil célközönséget találtak maguknak, de jellemzően külföldi
tartalmak bemutatásával.