A Magyar Természettudományi Múzeum online tudománykommunikációs felületeinek megújítása és a tudományos tevékenység PR-marketingjének lehetőségei
Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ
tudománykommunikáció a természettudományban MSc
Magyar Természettudományi Múzeum
online kommunikáció
tudománykommunikáció
PR-marketing
Absztrakt:
Dolgozatomban bemutattam a múzeumi tudományos tevékenység online kommunikációjának, és PR-marketingjének fontosságát. Képet kaphattunk a magyarországi, és a leglátogatottabb külföldi múzeumok online tudománykommunikációjáról. Kérdőíves kutatást végeztem természettudományos képzésben résztvevő egyetemisták és múzeumi kutatók körében, hogy megismerjem igényeiket a múzeumi online ismeretterjesztéssel kapcsolatban. Ezek után bemutattam a közel fél éves, a Stratégiai és Marketing Főosztály munkatársaival közösen végzett munka gyümölcsét a Magyar Természettudományi Múzeum új honlapjának ismeretterjesztő felületét, a „Tudd+” rovatot. A felület menüpontjainak, tartalmainak, és szerkezetének kialakításánál a kérdőíves kutatásból nyert válaszokat folyamatosan szem előtt tartottuk, és mind a potenciális felhasználók, mind a munkatársak véleményeit hasznosítottuk. Valamint a rovat létrehozásánál a legnagyobb külföldi múzeumok online tudománykommunikációs felületeinek előnyeit is figyelembe vettük és igyekeztünk alkalmazni.
Célunk az volt, hogy egy olyan modern, látványos, online tudománykommunikációs felületet hozzunk létre, amelyen közérthető, érdekes és hiteles formában adjuk közre a gyűjteményekhez kapcsolódó tudományos tevékenységeket, a kutatómunka eredményeit, a múzeumi élet mindennapjait, a közös természettudományos és egyben kulturális örökségünket. Ezt a kitűzött célt elértük. A Magyar Természettudományi Múzeum – elsőként a magyar múzeumok között – egy olyan egyedülálló online tudománykommunikációs felületet alakított ki, amely tartalmában és megjelenésében is méltó az ország egyik legnagyobb múzeumához. Ugyanakkor ahhoz, hogy ez a rovat közismert, népszerű és mértékadó forrás legyen, amelyhez az információkereső emberek fordulnak, a szerkesztőség további, és folyamatos működésére van szükség. Egy ilyen, folyamatosan frissülő, izgalmas, közérthető és hiteles ismeretterjesztő oldal működésével javulhat a Magyar Természettudományi Múzeum imázsa, segítheti az „MTM-márka”, egy új brand kialakulását a kulturális és tudományos piacon.
Reményeim szerint a „Tudd+” rovat létrehozásában való közreműködésem mind a Magyar Természettudományi Múzeum, mind a természettudományok iránt érdeklődők számára hasznos volt, és tudásomat a jövőben is kamatoztatni tudom annak érdekében, hogy minél több emberrel megszerettessük a természetet és fogékonnyá tegyük őket a tudományok iránt.