Hatásosabb lenne napibírsággal szankcionálni a közlekedési szabálysértéseket? – Joggazdaságtani megfontolások
Abstract:
Írásomban arra kerestem választ, hogyan lehetne hatásosabban ösztönözni
a vagyonos járművezetőket a közlekedési szabályok megtartására. A kutatás kérdését a közgazdaságtan módszertanának segítségével közelítettem
meg, hiszen a járművezető döntései kitűnően modellezhetőek a költség-haszon elmélet segítségével.
A tanulmányban ismertetem a jövedelem csökkenő határhasznából eredő
problémákat a közlekedési szabálysértések szankcionálásával kapcsolatban. Arra a következtetésre jutottam, hogy a day-fine büntetési rendszer
alkalmazása a közutakon hatékony lehet, de ahhoz, hogy ez igazán eredményes lehessen, számos anomáliát kell felszámolni, amelyek a hazai büntetőjogi bírói gyakorlatot is érintik.
A kutatás a közlekedési szabálysértésekkel kapcsolatos mindennapi intuíciók objektív, tudományos vizsgálatára vállalkozik, segítségével jobban
megérthető a vagyonosabb járművezetők hozzáállása a pénzbüntetésekhez,
illetve a büntetőjogi pénzbüntetések számítása. Az eredmények elősegíthetik a párbeszédet a jogalkotó és a rendvédelem között a probléma megoldása érdekében, és olyan további kutatások alapjául szolgálhatnak, amelyek segítségével a rendőri kapacitások megfelelő elosztásával is segíteni
lehet a vagyonos járművezetők megfelelő ösztönzését.