Névtudományi ismeretek a magyar nyelvi órán
Date: 2016
Subject: onomastics in education
onomastics and grammar
onomastics and dialectology
toponymy
Historical atlas of Hungarian family names
névtan és grammatika
névtan az oktatásban
névtan és nyelvjárás
névföldrajz
Történeti magyar családnévatlasz
onomastics and grammar
onomastics and dialectology
toponymy
Historical atlas of Hungarian family names
névtan és grammatika
névtan az oktatásban
névtan és nyelvjárás
névföldrajz
Történeti magyar családnévatlasz
MTMT: 3159357
Abstract:
A tanulmány a névtudomány magyar nyelvi órán való alkalmazásával foglalkozik. Rövid áttekintést ad az e témában megjelent munkákról. Az onomasztikai ismereteket nyelvtani témakörökhöz rendeli, továbbá a névtant érintő feladatokat is közöl. Mindezzel azt kívánja jelezni, hogy a névtudománynak, a nevek grammatikai sajátosságainak, a nyelvjárási példáknak érdemes helyet adni az anyanyelvi órákon, szakkörön, fakultáción. A tanulmány a digitális technika segítségével végzett névföldrajzi elemzéseket szorgalmazza, lehetőséget adva az első két országos összeírást (1715, 1720) tartalmazó Történeti magyar családnévatlasz (TMCsA.) felhasználására, valamint térképek generálására is.
Abstract:
This study discusses how onomastics is used in Hungarian language classes and it provides a brief overview of previous works done in this field. It links onomastics knowledge to grammatical topics and it also presents exercises related to onomastics. The purpose of the study is to show that it is worth leaving some space to onomastics with all the grammatical characteristics and dialectological examples in first language classes, study groups, and extra classes. The study urges topological analyses with digital techniques and thus giving the opportunity to use the Történeti magyar családnévatlasz [Historical atlas of Hungarian family names] (TMCsA.) containing data of the first two national censuses (1715, 1720) and also to generate maps.